Sports Performance Training

Accommodatie

Fitnesszaal en sporthal KA2 Hasselt
 

Doelstellingen

Ondersteuning geven in de fysieke voorbereiding van de speler/atleet en dit in functie van zijn/haar gekozen competitiesport.

  • Blessurepreventie
    • Lichaamsscreening
    • Mobilisatie- en stabilisatieprogramma i.f.v. houdings- en bewegingsverbetering
  • Prestatieverbetering in de domeinen
    • Snelheid, reactiesnelheid, wendbaarheid
    • Explosiviteit
    • Kracht
    • Uithouding/conditie
  • Lifestyle coaching
    • Voeding voor, tijdens en na
    • juiste voedingsgewoonten


Weekprogramma

2de en 3de graad ASO en TSO

4 lesuren per week die verdeeld worden over 2 trainingen van 2 lesuren.

In iedere training komen de volgende aspecten aanbod:

  • De inhoud van iedere training is een weerspiegeling van de vooropgestelde doelstellingen naar blessurepreventie en prestatieverbetering
    • Prehab: via specifieke oefeningen komen tot een beter lichaamshouding en algemene bewegingsuitvoering
    • Movement prep: Het lichaam specifiek voorbereiden op de focus van de training dit via activatieoefeningen, dynamische stretching, algemene loopvarianten.
    • Power:  focus op explosiviteit, snelheid, reactievermogen en wendbaarheid via sprong-, krachtbal- en SAQ-training.
    • Kracht: ontwikkelen van de verschillende krachteigenschappen (basiskracht, spiermassa, maximale kracht, snelkracht en explosiviteit) rekening houdend met de trainings- en biologische leeftijd.
    • Conditie: ontwikkeling van de verschillende energiesystemen (aeroob, alactisch anaeroob en lactisch anaeroob) rekening houdend met de trainingsleeftijd  en biologische leeftijd.
    • Recuperatie: regulatie van het autonome zenuwstelsel en aandacht voor de juiste voeding en levensstijl.

In de 3de graad TSO wordt er een 3de training van 2 lesuren toegevoegd aan het weekprogramma.

Leerkracht

Naam: Jan Adriaens

  • Bachelor lichamelijk opvoeding/ biologie
  • Trainer A personal trainer (Vlaamse trainerschool)
  • Ervaringsbewijs personal trainer (Vlaamse Overheid)
  • Certificaten in speed and agility training
  • Continue bijscholingen op het vlak van kracht-en conditietraining.

Palmares

  • Kracht-en conditiecoach 1ste nationale basketbal Limburg United (seizoen 2014-2015/2015-2016)
  • Oprichter basketball performance center (2012-tot heden)
  • Begeleiding spelers uit 1ste nationale tot jeugd uit diverse clubs en sporten.
  • Medeorganisator off-season (basketbaltrainingen met zowel oog voor basketbaltechnische als fysieke voorbereiding)
  • Leerkracht fitness-voedingsleer/  toegepaste psychologie in de opleiding/ sportclub- en fitnessbegeleider (2010 tot heden)
  • 15 jaar ervaring in de fitnesssector
  • Clinic rond multi-directional speed development tijdens de dag van het Limburgs basketbal.

 

 

Weetjes/Media


In het Nieuwsblad

 

jan

Vier maanden na de start staat de teller van Limburg United op twintig 20 wedstrijden in beker en competitie. Aandacht voor recuperatie en blessurepreventie is o.m. weggelegd voor physical coach Jan Adriaens.

‘Ik geef gemiddeld zes à acht uur training per week aan de spelers van Limburg United’, legt de sportleraar aan de KA2 Sportschool in Hasselt uit. ‘Ik let erop dat hun conditie op peil blijft. Daarnaast begeleid ik ook de krachttrainingen en oefeningen om de snelheid, behendigheid en sprongkracht te verbeteren.’ ‘Omdat de trainingen van Brian Lynch vrij pittig zijn, is het belangrijk dat ik rekening hou met voldoende recuperatie. Een evenwicht tussen conditietraining en recuperatie is heel belangrijk.’

Advertentie

De Amerikanen hebben ervaring met dergelijke trainingen. ‘Seamus Boxley is hierin een rolmodel’, stelde Adriaens al vast. ‘Als oudste van de ploeg weet hij nog meer dan de anderen hoe belangrijk dit is om blessures te voorkomen.’

Nieuw

‘Voor de Belgen was dit allemaal nieuw, maar in enkele maanden boekten ze al enorme vooruitgang. Voor Anthony Goetgeluck, Jonas Delalieux en Wietse Jacobs heb ik een aangepast programma omdat ze dubbel spelen. Bij de thuiswedstrijden assisteer ik de opwarming, ook weer aangepast voor elke speler.’ ‘Ik ging één keer op een uitwedstrijd mee op vraag van Brian omdat enkele spelers kampten met lichte blessures in Aalst. Geert Vanhove is mijn assistent en we hebben ook een goede samenwerking met verzorger Frederic Fraré, sportdokter Michael Marien en kinesisten Bart Moors en Inge Valkeneers. Brian Lynch geeft ons veel vrijheid om onze taken uit te voeren.’

Via het inseason/offseason project van het LBBF geeft Adriaens samen met Vanhove vergelijkbare trainingen aan jonge Limburgse spelers. ‘Hiermee hoop ik hen op jonge leeftijd al bewust te maken van de belangrijkheid van deze oefeningen.’

‘De bedoeling is via het Basketbal Performance Center enkele clinics te geven rond conditietrainingen, recuperatie en blessurepreventie. Een eerste keer zal ik dit overigens doen op het volgende LBBF-congres in mei.’

 

performance